Sabtu, 18 Disember 2010

10 muharram 1432H

cerita ni walaupun dah agak basi..
nk jugakla aku cite...
jumaat lepas aku satu family buat bubur asyura...
dalam lorat Besut dan Klate...suro..

tak ajak sesaper pun...
pakatan anak-beranak jer...
walaupun family aku taklah besar sangat
tapi bila masing-masing ulur tenaga...
semua boleh jadi...
awal la jugak kami start dalam kul 7 camtu...
sempatla aku snap, ..
kali ni pun tak buat dalam kawah..
buat dalam kuali besar jer...
cukupla makan anak beranak...

mm...daun pisang ni digunakan sebagai pelapik
asyura yang akan diletakkan dalam polistrin
mmg aktiviti tahunan kot...bila buat asyura..
agihkan sikit kepada sedara mara dan jiran tetangga...
dalam kul 5 lebih camtu angkatla...
bila dah angkat...
terkial2 la aku, mak ngan kakak dop packing 
dalam polistrin dan bekas untuk diagihkan...

buat ayura ni penat tapi berbaloi...
sebab jarang orang jual kuih asyura...
teringat plak masa belajar kat matrik dulu...
sorang kawan aku pernah tanya...
naper ayura ni nampak hitam legam jer...
jawapannyer: sebab masa buat asyura ni kita 
guna rempah asyura yang sememangnyer warna hitam.
Sesetengah negeri asyuranya cam warna kelabu camtu..
yang aku pernah makan masa aku matrik dulu pun camtu gak...
bagi aku..kuih asyura ni mmg best..
disamping dapat mengeratkan hubungan silaturrahim..

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...