Ahad, 24 April 2011

Ikan layur


ikan layur..
rasa macam kat semenanjung pun panggil nama yang sama..
seingat-ingat aku memang tak pernah makan bila dah besar..
masa kecik-kecik dulu mungkin pernah kot..
sebab atuk aku peniaga ikan..
ikan yang pelik-pelik ni mesti aku dah pernah rasa punyer..
aku nak bli ikan lain sebenarnya..
tapi yang ada ikan ni dan ikang parang jer..
ikan parang kan ada banyak tulang, aku tak berapa suka..
tanya pakcik tu...sedap ker ikan ni pakcik?
yer kata sedapp..
sebab tu aku bli..
RM 5 dua ekor/ 1 kg ..
aku bagi jiran sekor...nak rasa kan tak boleh banyak..
 masa potong memang betul ikan ni tak banyak tulang..
senang jer potong...
jiran cakap kalau goreng sedap, buat asam pedas,
gulai pun sedap...!
tau aper aku buat?
aku buat ala-ala sup...tumbuk bawang putih ngan halia,
then letak potato...ikan...terus rebus, tambah garam sket...
sebelum kul 11 dah siap makan...
tak pukul 2 nak makan lagi...sedap..
kalau singgam pun sedap ikan ni...
cuma nak singgam bahan tak cukup..
tapi aku memang sukala ikan ni..


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...